mandag 24. september 2018

Brannvernuke

I uke 38 var det ekstra fokus på brannvern i barnehagen. Vi har hatt god hjelp av både Brannbamsen Bjørnis, som jobber som brannbamse i brann- og redningstjenesten, og Eldar og Vanja. Noe av opplegget måtte dessverre avlyses/utsettes på grunn av vindforholdene. Vi skulle lage bål, og finne ut hvor fort ulike klær/stoffer tar fyr, men dette ble avlyst. På fredag skulle det gjennomføres planlagt brannøvelse, men denne utsetter vi til uke 39.
Vi har snakket om brannalarmen i barnehagen, og at hvis alarmen går så må vi gå ut av barnehagen vår. Møtestedet vårt er ute ved grillhytta vår.
Bjørnis har med seg mange plansjer med ulike bilder på som vi har samtaler om i barnehagen, med disse temaene: Røykvarsleren, Ikke gå der det er røyk, Barn som gjemmer seg, Brannøvelse, Nødnummer 1-1-0, Pass på levende lys, Komfyren kan være farlig, Løse lamper, Bål i skog og mark, Brannskader. 
Bjørnis har også fengende sanger og musikk. 

Brannmannsangen: (melodi: Napoleon med sin hær) 
Jeg er en liten brannmann og det er ikke tull.
For om jeg ser det brenner så slår jeg 1-1-0.
Først sier jeg mitt navn og forteller hvor jeg bor. 
Ja - det vet jeg at jeg skal for nå er jeg blitt så stor. 

Jeg vet hva jeg må gjøre når brannalarmen går.
Jeg sier til de andre så også de forstår. 
Så går vi ut og venter det vet jeg at vi skal,
og husker på at 1-1-0 er brannvesenet sitt tall. 

For- jeg er en liten brannmann og det er ikke tull.
For om jeg ser det brenner så slår jeg 1-1-0.
Først sier jeg mitt navn og forteller hvor jeg bor.
Ja, det vet jeg at jeg skal for nå har jeg blitt så stor. 
Vi danser til Bjørnis' musikk. 




Vi har lært flere brannvern-sanger: 

Bæ-bu Bæ-bu sangen: (Melodi: Hvis dine ører henger ned) 
En brann er ikke tull - du må ringe 1-1-0
Har du fått en tyv på do - må du ringe 1-1-2
Har du veldig vondt et sted - må du ringe 1-1-3
Det er lett å huske det. 

En brann er ikke tull - du må ringe 1-1-0
Liten glo blir fort til flamme - du må ringe med det samme 
Så før brannen står for full og du mister gods og gull
Må du ringe 1-1-0
På grunn av flere dager med mye vind måtte vi gjøre litt endringer på opplegget gjennom uka. Fremfor å gjøre opp bål ute, prøvde vi å fyre opp i peisen. Det var veldig spennende. Barna fikk også se på at vi slukket varmen ved å bruke både salt og pulver. 



Barna fikk prøve å slukke et telys med en ketsjupflaske med vann. Spennende å se hvor mye vann de måtte sprute på før flammen sluknet. 
Ulike formingsaktiviteter; 
Gulrot-brannmenn 
Vi lager bål-bilder med håndavtrykk 



Brannbiler 
Bål-bilder med klipping og liming 



Fargelegging av både brannmenn og -damer, og brannbiler






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar