Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver - Lek:
Leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen. Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Leken er et allment menneskelig fenomen der barn har høy kompetanse og engasjement. Den er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom.Barn lærer og utvikler en sammensatt kompetanse gjennom leken. Ved å late som, går barn inn i sin egen forestillingsverden, tar andres perspektiv og gir form til tanker og følelser. Gjennom utforsking og samtale om verden og fenomener skaffer de seg kunnskap og innsikt på mange områder. Lek med den fysiske verden både ute og inne innebærer utforsking og bearbeiding av inntrykk.
Skal vi leke med denne?
Hva finner vi oppi her?
Speil er gøy - hvem er der inne?
Matlaging og -servering
Bil- og togkjøring
Utelek med sand og vann i høstværet
Mye sosialt samspill på huska
Mange vil hjelpe til å dytte
Og så får vi plass til mange på huska vår :)
Her bor vi :)
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver - Kunst, kultur og kreativitet:
Barnehagen må gi barn mulighet til å oppleve kunst og kultur og til selv å uttrykke seg estetisk. Å være sammen om kulturelle opplevelser og å gjøre eller skape noe felles, bidrar til samhørighet. Barn skaper sin egen kultur ut fra egne opplevelser. Gjennom rike erfaringer med kunst, kultur og estetikk vil barn få et mangfold av muligheter for sansing, opplevelse, eksperimentering, skapende virksomhet, tenkning og kommunikasjon.
Malingsmoro
Klin er gøy
Asfalten friskes opp med kritt
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver - Antall, rom og form:
Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse.
Sortering, farger, mønster, former... Mye læring i perling.
En del havner også på gulvet....
Her må vi samarbeide litt for å få opp igjen en del som har havnet på gulvet...
Mye matte i baking; veing, måling, størrelse, form, måle tid...
Av- og påkledning - en populær aktivitet. Særlig sokker er kjempespennende å ta av
(og forsøksvis på igjen...)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar